Potrivit unui studiu realizat recent, în România 86% dintre familii au cel puțin un televizor color. Sondajul a evidențiat gradul ridicat de expunere a copiilor la programele radio și TV.
Se pare că, în țara noastră, vizionarea programelor de televiziune de către copii reprezintă cele mai frecvent mod de petrecere a timpului liber. Din aceasta cauză, ei învață mai puțin, au dificultăți la citit, nu sunt sociabili în jocurile cu ceilalți copii, au mai puține hobby-uri și fac mai puțină mișcare. O altă problemă este cea legată și de „cantitatea de violență” din cadrul programelor TV. S-a estimat că, în intervalul unei ore de emisie de sâmbătă dimineața, pe micul ecran sunt comise, în medie, cinci acte de violență.
Efectele violenței de pe micul ecran
Potrivit datelor statistice, înainte de a deveni adolescenți, copiii care nu își limitează timpul petrecut în fața televizorului pot fi martori la aproximativ 100.000 de acte violente difuzate pe ecran. Specialiștii susțin că acești tineri devin insensibili la durerea și suferința altora și pot căpăta un sentiment de frică față de lumea din jur. În plus, de cele mai multe ori, ei adoptă un comportament agresiv față de alții.
De asemenea, felul limitat în care societatea românească este prezentată în programele TV poate să dezvolte o privire distorsionată asupra vieții reale. Singurii care pot lua măsuri cu privire la timpul petrecut de către micuț în fața micului ecran, dar și cu privire la efectele programelor vizionate, sunt părinții.
Reclamele „prind” cel mai bine la cei mici
Potrivit sondajelor de opinie, peste 70% dintre copii văd la televizor reclame la băuturi alcoolice cel puțin o dată pe săptămână, în vreme ce aproape 25% dintre micuții cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani au urmărit cel puțin o dată un film porno. La fel de îngrijorător este și procentul mare de copii care se uită la filme de groază.
Cei mai fascinați de reclame sunt micuții de până la 3 ani. Ei nu înțeleg prea multe dintr-un spot publicitar, dar sunt atrași de alternarea rapidă a imaginilor și intensitatea culorilor. În cazul lor, pericolul este de a percepe în subconștient lumea înconjurătoare așa cum este în reclame. Ceea ce nu este bine deloc, pentru că, știm cu toții, produsele prezentate în reclame sunt cosmetizate față de imaginea lor reală, ceea ce poate duce la o percepție greșită a micuțului, aflat la începutul vieții.
Cum putem reduce efectele negative
În opinia specialiștilor, preșcolarii n-ar trebui să se uite mai mult de o oră pe zi la televizor, iar copiii mai mari n-ar trebui să depășească două ore. Ținând seama de complexitatea programei școlare, chiar și aceste două ore reprezintă uneori prea mult. În acest sens, se recomandă stabilirea unui program fix, împreună cu copilul, care sa împartă timpul între teme, mici activități de ajutor în casă, privitul la televizor și jocul cu alți copii.
De asemenea, ar fi utilă și selectarea atentă a programelor TV pe care să le urmărească micuțul. La fel de ferm trebuie să fie și acordul asupra închiderii televizorului înainte de masă sau în serile din perioada de școală. Pentru a evita tentațiile, nu amplasați un televizor în camera copilului.
Un ultim sfat al specialiștilor ar fi ca părinții să înțeleagă că ei sunt niște modele de la care copiii învață permanent. De aceea, dacă ei vor petrece foarte mult timp în fața televizorului, șansele ca și copiii lor să facă la fel sunt foarte mari.